Meditationspallar

En meditationspall ger dig en naturligt rak sittställning. Sitsen lutar något framåt vilket ger bäckenet en gynnsam vinkel. Sittbenen får bättre kontakt med underlaget, ryggen rätas upp och nacken blir avslappnad. Du kan lättare koncentrera dig på det du avsåg att göra – att meditera.

Ett problem med västerländsk livsstil är att vi vant oss vid att sitta bekvämt tillbakalutade med ryggstöd, eller t o m nackkudde. Bäckenet får då ungefär samma vinkel som när vi står, vilket gör att vi landar på skinkorna istället för sittbenen. För att behålla balansen kanske vi måste kröka ryggen eller skjuta huvudet framåt. Snart börjar nacken göra ont eller ländryggen kännas obekväm. I vilket fall som helst blir meditationen inte särskilt effektiv.

Vilken meditationspall ska man då välja? Har du långa ben eller tycker det är svårt att komma ner på hälarna, behöver du förstås en högre pall. Har du korta ben, eller tycker det är enkelt att komma ner på hälarna är en låg pall bättre. Meditationspall ‘Classic’ finns som Large, Medium eller Small. Det bästa är förstås att prova olika pallar och välja den som känns bäst. Bor du i Göteborg är du välkommen att komma och prova. Ring innan så vi kan bestämma en bestäm tid.

Sitsen på pallen behöver inte vara särskilt stor eftersom sittbenen är placerade bara någon dryg dm från varandra. Skinkorna låter du helt enkelt falla åt sidorna. Det här kanske är den största skillnaden mot att sitta på en stol. På en stol vilar hela sätet passivt mot underlaget. På en meditationspall stimuleras kroppen aktivt att ‘bära upp sig själv’. Det gäller särskilt meditaionspall ‘Flex’ som har rundade fötter och modifierar vinkeln efter mikrorörelser i bäckenet.

Att sitta på hälarna är också en bra ställning. Klarar du det kanske du inte behöver någon pall. Men en pall kan ändå vara en bra idé, eftersom cirkulationen förbättras och du kan sitta längre tid utan att bli stum i benen. Den minsta pallen på marknaden heter ‘Mini’ och väger bara 600 gram. Den har stoppad sits för att hindra träsmak och går lätt ner i resväskan.

En annan bra ställning är att sitta med korslagda ben. Också här finns en pall som hjälper dig. Den kallas för ‘Yogapall’ i shoppen. Som alternativ till en yogapall kan man placera ett ‘Yogablock’ direkt under sittbenen.

Känns pallen för hög, kan du lägga en hopvikt filt under knäna. Känns pallen för låg lägger du den hopvikta filten över sitsen istället. Sitter du längre tid, kan det vara skönt att med sjal över axlarna. Dels skapar det en ‘trygghetskänsla’, dels kan man känna sig lite frusen när kroppen går ner i varv.

När du inte mediterar kan pallen användas som laptopbord. Då kommer skärmen upp från bordet och hamnar  i ögonhöjd, vilket ger bättre arbetsställning och du slipper få ont i nacken.

laptopbord, laptop bord