Meditationspallar

En meditationspall ger dig en naturligt rak sittställning. Sitsen lutar något framåt, bäckenet får en gynnsam vinkel, sittbenen får kontakt med underlaget, ryggen rätas upp och nacken blir mer avslappnad. Du kan lättere koncentrera dig på det du avsåg att göra – att meditera. Inom yoga finns en central tanke att energier ‘flödar’ genom ryggraden, och när vi har en bra hållning flödar energierna bättre.

Ett problem med vår västerländska livsstil är att vi vant oss att sitta bekvämt med ryggstöd, eller t o m med nackkudde. Bäckenet får ungefär samma vinkel som när vi står, vilket gör att vi landar på skinkorna istället för sittbenen. För att behålla balansen kanske vi måste kröka ryggen och skjuta huvudet något framåt. Snart börjar nacken göra ont, eftersom nackmusklerna arbetar för att hålla huvudet upprätt. Eller börjar ländryggen kännas obekväm, eftersom ryggmusklerna vill hindra kroppen från att falla bakåt. I vilket fall som helst blir meditationen inte särskilt effektiv.

Vilken meditationspall ska man då välja? Har du långa ben, eller tycker det är svårt att komma ner på hälarna, behöver du en högre pall. Det är också att föredra om du har stor kropp, och behöver mer plats för benen. Har du korta ben, eller tycker det är bekvämt att sitta på hälarna, går det bra med en lägre. En lägre pall är ofta bättre på att räta upp ryggen, eftersom bäckenet tippas mer framåt. Meditationspall ‘Classic’ finns både som Large, Medium och Small. Det bästa är förstås att prova olika pallar, och välja den som känns bäst. Bor du i Göteborg, är du välkommen att komma och prova. Men ring innan och bestäm tid.

Sitsen på pallen behöver inte vara särskilt stor. Du sitter på sittbenen istället för på skinkorna, och sittbenen är placerade bara någon dryg dm från varandra. Skinkorna låter du helt enkelt falla ut åt sidorna. Det här är kanske den största skillnaden mot att sitta på en stol. På en stol vilar hela sätet passivt mot underlaget. På en meditationspall tvingas kroppen aktivt att ‘bära upp sig själv’. Det gäller särskilt meditaionspall ‘Flex’ som har rundade fötter, och anpassar vinkeln efter mikrorörelser i bäckenet.

Att sitta på hälarna är i sig en bra meditationsställning. Klarar du det, kanske du inte behöver någon pall. En låg pall kan ändå vara en bra idé, eftersom cirkulationen förbättras avservärt när lår och vader inte längre pressas mot varandra. Du kan också sitta längre tid utan att bli stum i benen. Den minsta pallen på marknaden heter ‘Mini’ och väger bara 600 gram. Den har stoppad sits för att hindra träsmak, och går lätt ner i resväskan.

En annan bra ställning är att sitta med korslagda ben. Också här finns en pall som hjälper dig att räta på ryggen. Den kallas för ‘Yogapall’ i shoppen. Som alternativ till yogapall kan du placera ett ‘Yogablock’ under sittbenen, gärna med en hopvikt filt över, för att undvika träsmak.

Känns pallen för hög, kan du lägga en hopvikt filt under knäna. Känns pallen för låg lägger du den hopvikta filten över sitsen. Sitter du längre tid, kan det vara skönt att ha en sjal över axlarna. Dels skapar det en ‘trygghetskänsla’, dels kan man känna sig lite frusen när kroppen, under meditationen går ner i varv.

När du inte mediterar kan pallen (Classic) användas som laptopbord. Skärmen kommer upp 20 cm från arbetsbordet, och hamnar mera i ögonhöjd. Det ger en bättre arbetsställning och du undviker att få ont i nacken.

laptopbord, laptop bord